Didactic Strategies for Meaningful Learning in Nursing: A Systematic Review

Authors

  • Cristhian Israel Castaño Saltos Universidad San Gregorio de Portoviejo, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/nds2025251

Keywords:

Meaningful learning, Nursing, Didactic strategies, Systematic review

Abstract

Didactic strategies are a set of planned actions carried out by the teacher for the achievement of learning objectives. The present study focused on conducting a review, with the objective of analyzing the didactic strategies used for meaningful learning in the Nursing career, identifying the best practices and trends, providing educators and pedagogy professionals with a comprehensive and updated vision on how to facilitate a deeper and more meaningful learning in the field of higher education. An exploratory systematic review of the existing literature was conducted, analyzing and synthesizing the research of other authors on the subject. The search was directed to bibliographic databases and search engines of reliable sources: Web of Science, Dialnet, Elsevier, SciELO, Scopus, Latindex, Redalyc, Google Scholar. It is concluded that most of the students employ significant learning strategies. Positive trends were observed in the topics related to strategies mainly from constructivist models such as: active learning, student-centered teaching, collaborative learning, information technology, research or project-based learning and concept maps, because they allow students to express their opinions and develop critical thinking, recovering their autonomy, while reflecting on learning and identifying areas of confusion promotes a deeper understanding of it.

 

References

Addine, (2017). Didáctica. (2.2; P. Ed., Ed.).

Arias, E.; León, T.; Eras, J. (2023). Técnicas educativas en la formación de enfermeros profesionales: La significancia del estudio de caso. Enfermería Investiga, 8(3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/322753491_Estrategias_para_el_aprendizaje_significativo_del_cuidado_humano_en_enfermeria/link/5a6dda50a6fdcc317b190613/downlod

Arroyo, L.; Huertas, P.; Peirano, c.; Pérez, M. (2014). Las lhabiliddes del pensamiento y el aprendizaje significtivo en matemática de escolares de Quinto Grado en costa Rica. Revista Actualidades Investigativas En Educación, 14(2), 1–30. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/447/44731371005.pdf

Atauchi, C. (2023). Tutoría académica y aprendizaje significativo de los alumnos de enfermería de una universidad particular del Cusco, 2023 (Universidad César Vallejo). Universidad César Vallejo. Retrieved from chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/124969/Atuchi_ZCK-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ausubel, D.; NOVAK, J.; Hanesian, H. (1989). Piscología cognitiva. Un punto de vista cognoscitivo. (Trillas, Ed.). México.

Ausubel, D. (1983). Psicología educativa; un punto de vista cognoscitivo. (Trías., Ed.). Mexico, Distrito Federal.

Baque, R.; Portilla, F. (2021). (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza–aprendizaje. Polo de Conocimiento, 6(5), 75–86. Retrieved from https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2632

Carneros, P. (2018a). Aprendizaje significativo: dotando de significado a nuestros progresos. Psicologia y Mente, Universitat de Barcelona. Integrante de Las Asociaciones KREAR-T y CONEIX. Retrieved from https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2632/5509

Carneros, P. (2018b). Aprendizaje significativo: dotando de significado a nuestros progresos. Psicologia y Mente , Universitat de Barcelona. Integrante de las asociaciones KREAR-T y CO-NEIX.

Chávez, M.; Suárez, J. (2010). Estrategias de aprendizaje significativo utilizadas por los estudiantes de enfermería en la asignatura de fisiología humana. (Universiad Javeriana). Universiad Javeriana. Retrieved from https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/9756/tesis08-7.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Fernández, E.; Cevallos, H. (2022). Estratégia didática para o fortalecimento da aprendizagem significativa das Ciências Naturais. Dominio de Las Ciencias, 8(3), 1015–1035. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8637900

Gómez, O.; Carrillo, G.; Cárdenas, D. (2017). Estrategias para el Aprendizaje Significativo del Cuidado Humano en Enfermería Significativo del Cuidado Humano en Enfermería. Redalyc., 1(2), 437–445. doi: https://doi.org/10.30554/ archmed.17.2.1986.2017

Gómez, O.; Carrillo, G. ., & Cárdenas, D. (2017). Estrategias para el aprendizaje significativo del cuidado humano en enfermería. Archivos de Medicina (Manizales), 17(2), 437–444. doi: 10.30554/archmed.17.2.1986.2017

Intriago, M.; Rivadeneria, M.; Zambrano, J. . (2022). El aprendizaje significativo en la educación superior. Digital Publisher., 7(1), 418–429. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8292505

Jimenez, F. (2016). Estrategias didácticas y su papel en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Educateconciencia, ISSN:, 2007–6347. Retrieved from http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/218/3% 0A41.

Manchado, R.; Tamames, S.; López, M.; Mohedano, L.; Veiga, J. (2009). Revisiones sistemáticas exploratorias. Medicina y Seguridad Del Trabajo, 55(16), 12-19.

Martínez, L.; Estrada, E.; Moreno, A.; Pulido, N. (2021). Estrategias didácticas para un aprendizaje significativo y el docente de la Facultad de Idiomas Mexicali de la UABC. Retrieved from http://idiomas.mxl.uabc.mx/cii/cd/documentos/III_21.pdf

Martínez, R.; Wolhein, L. (2019). El estudio de caso como estrategia didáctica para la enseñanza del proceso de atención de enfermería-PAE-en la asignatura enfermería comunitaria de la carrera de enfermería-UNAM. Retrieved from https://core.ac.uk/reader/301090310

Martínez, W.; Vallejo, P.; Moya, M. (2020). Estructuras mentales y aprendizaje autorregulado en generación de aprendizaje significativo. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, Vl(10), 629–645. doi: 10.35381/cm.v6i10.259

Martínez, L. (2020). Importancia del aprendizaje significativo y las estrategias pedagógicas en los estudiantes de enfermería. Glosa Revista de Divulgación / Universidad Del Centro de México / Coordinación de Investigación Importancia, 8(18), 2448-766X.

Moncini, R.; Pirela, . (2021). Virtual teaching strategies used with higher education students for meaningful learning. Revista Disciplinaria En Ciencias Económicas y Sociales, 3(1), 1–28. Retrieved from https://doi.org/10.47666/summa.3.1.13

Moreira, H.; Bravo, R. (2022). Estrategias didácticas creativas que inciden en el aprendizaje significativo en ambientes virtuales de Lengua y Literatura. Rev. Innova Educ., 4(4), 167–177. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8642372

Moreira, M. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de. Ciencias de La Educación, 11 En Memoria Académica., 11(12).Retrieved from http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8290/pr.8290.pdf.

Muñoz, S. (2023). Dinámica de grupos: una estrategia para el aprendizaje significativo en la universidad. Human Review, 2–8. Retrieved from https://www.journals.eagora.org/revHUMAN/article/view/4656/2977

Parra, P.; Mejía, E. (2022). El impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI. Rev. Cubana Edu. Superior. La Habana, 4(3). Retrieved from Artículo original%0AEl impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI

Penagos, D. (2017). Estrategias de enseñanza-aprendizaje para la formación de estudiantes de enfermería. Ensayo argumentativo (Universidad Militar Nueva Granada). Universidad Militar Nueva Granada. Retrieved from chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/1 0654/17060/1/PenagosAldanaDianaPaola2017.pdf

Quiroz, A.; Tubay, F. (2021). Las TIC´s como teoría y herramienta transversal en la educación. Perspectivas y realidades. Polo En Conocimiento, 6(1), 156–186. Retrieved from https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2130/4242

Rodríguez, E.; Alarcón, P. (2020). Estrategias didácticas para efectivizar procesos de enseñanza en la educación superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 1–24. Retrieved from https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/ 2233/2286

Vallejo, P.; Zambrano G.; Vallejo, P.; Bravo, G. (2019). Estructuras mentales en la construcción de aprendizaje significativo. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, V(8), 228–241. doi: 10.35381/cm.v5i8.257

Downloads

Published

2025-08-04

How to Cite

1.
Castaño Saltos CI. Didactic Strategies for Meaningful Learning in Nursing: A Systematic Review. Nursing Depths Series [Internet]. 2025 Aug. 4 [cited 2025 Sep. 5];4:251. Available from: https://nds.ageditor.ar/index.php/nds/article/view/251