Didactic strategies for meaningful learning in the Nursing Program: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/nds2025373

Keywords:

Meaningful Learning, Nursing, Didactic Strategies

Abstract

Didactic strategies are a set of planned actions carried out by the teacher to achieve the learning objectives. This study focused on conducting a review aimed at analyzing the didactic strategies used to foster meaningful learning in nursing education. Its goal was to identify best practices and emerging trends, offering educators and pedagogy professionals a comprehensive and up-to-date perspective on how to facilitate deeper and more meaningful learning in higher education. An exploratory systematic review of the existing literature was conducted, analyzing and synthesizing research by various authors on the subject. The search was directed toward bibliographic databases and reliable academic sources such as Web of Science, Dialnet, Elsevier, SciELO, Scopus, Latindex, Redalyc, and Google Scholar. The study concludes that most students employ meaningful learning strategies. Positive trends were observed in approaches related to constructivist models, including: active learning, student-centered teaching, collaborative learning, information technology, research- or project-based learning, and concept mapping. These strategies enable students to express their opinions and develop critical thinking while reclaiming autonomy. Moreover, reflecting on their own learning and identifying areas of confusion promotes a deeper understanding of the subject matter.

References

Arias, E.; León, T.; Eras, J. (2023). Técnicas educativas en la formación de enfermeros profesionales: La significancia del estudio de caso. Enfermería Investiga, 8(3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/322753491_Estrategias_para_el_aprendizaje_signific ativo_del_cuidado_humano_en_enfermeria/link/5a6dda50a6fdcc317b190613/download

Arroyo, L.; Huertas, P.; Peirano, c.; Pérez, M. (2014). Las lhabiliddes del pensamiento y el aprendizaje significtivo en matemática de escolares de Quinto Grado en costa Rica. Revista Actualidades Investigativas En Educación, 14(2), 1–30. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/447/44731371005.pdf

Atauchi, C. (2023). Tutoría académica y aprendizaje significativo de los alumnos de enfermería de una universidad particular del Cusco, 2023 (Universidad César Vallejo). Universidad César Vallejo. Retrieved from chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/

20.500.12692/124969/Atuchi_ZCK-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ausubel, D.; NOVAK, J.; Hanesian, H. (1989). Piscología cognitiva. Un punto de vista cognoscitivo. (Trillas, Ed.). México.

Ausubel, D. (1983). Psicología educativa; un punto de vista cognoscitivo. (Trías., Ed.). Mexico, Distrito Federal.

Baque, R.; Portilla, F. (2021). (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza–aprendizaje. Polo de Conocimiento, 6(5), 75–86. Retrieved from https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2632

Borroto Cruz, E. R., Galarza López, J., Díaz Contino, C. G., Díaz Rojas, P. A., & Miralles Aguilera, E. D. L. Á. (2023). Producción científica y tendencias de investigación en la educación médica: análisis comparativo de dos revistas. Educación Médica Superior, 37(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412023000400018&script=sci_arttext

Carneros, P. (2018a). Aprendizaje significativo: dotando de significado a nuestros progresos.

Psicologia y Mente, Universitat de Barcelona. Integrante de Las Asociaciones KREAR-T y CONEIX. Retrieved from

https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2632/5509

Carneros, P. (2018b). Aprendizaje significativo: dotando de significado a nuestros progresos. Psicologia y Mente , Universitat de Barcelona. Integrante de las asociaciones KREAR-T y CO-NEIX.

Chávez, M.; Suárez, J. (2010). Estrategias de aprendizaje significativo utilizadas por los estudiantes de enfermería en la asignatura de fisiología humana. (Universiad Javeriana). Universiad Javeriana. Retrieved from https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/9756/tesis08-

7.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Diaz Contino, C. G., Delgado, J. C., Gómez García, F., & García Coello, A. (2024). Diseño curricular en educación médica: Experiencias de la Universidad San Gregorio de Portoviejo. Revista San Gregorio, 1(59), 124-133. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i59.2538

Díaz-Contino, C. G., García, F. G., Delgado, J. C., & Cuello, A. G. (2024) Propuesta de un perfil de competencias profesionales para el docente universitario en el campo de las Ciencias de la Salud. Proposal of a profile of professional competencies for university teachers in the field of Health Sciences. https://doi.org/10.6018/edumed.600831

Fernández, E.; Cevallos, H. (2022). Estratégia didática para o fortalecimento da aprendizagem significativa das Ciências Naturais. Dominio de Las Ciencias, 8(3), 1015–1035. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8637900

Gómez, O.; Carrillo, G.; Cárdenas, D. (2017). Estrategias para el Aprendizaje Significativo del

Cuidado Humano en Enfermería Significativo del Cuidado Humano en Enfermería. Redalyc.,

1(2), 437–445. doi: https://doi.org/10.30554/ archmed.17.2.1986.2017

Gómez, O.; Carrillo, G. ., & Cárdenas, D. (2017). Estrategias para el aprendizaje significativo del cuidado humano en enfermería. Archivos de Medicina (Manizales), 17(2), 437–444. doi:

10.30554/archmed.17.2.1986.2017

Intriago, M.; Rivadeneria, M.; Zambrano, J. . (2022). El aprendizaje significativo en la educación superior. Digital Publisher., 7(1), 418–429. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8292505

Jimenez, F. (2016). Estrategias didácticas y su papel en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Educateconciencia, ISSN:, 2007–6347. Retrieved from http://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/218/3% 0A41.

Manchado, R.; Tamames, S.; López, M.; Mohedano, L.; Veiga, J. (2009). Revisiones sistemáticas exploratorias. Medicina y Seguridad Del Trabajo, 55(16), 12-19.

Martínez, L.; Estrada, E.; Moreno, A.; Pulido, N. (2021). Estrategias didácticas para un aprendizaje significativo y el docente de la Facultad de Idiomas Mexicali de la UABC. Retrieved from http://idiomas.mxl.uabc.mx/cii/cd/documentos/III_21.pdf

Martínez, R.; Wolhein, L. (2019). El estudio de caso como estrategia didáctica para la enseñanza del proceso de atención de enfermería-PAE-en la asignatura enfermería comunitaria de la carrera de enfermería-UNAM. Retrieved from https://core.ac.uk/reader/301090310

Martínez, W.; Vallejo, P.; Moya, M. (2020). Estructuras mentales y aprendizaje autorregulado en generación de aprendizaje significativo. Revista Interdisciplinaria de Humanidades,

Educación, Ciencia y Tecnología, Vl(10), 629–645. doi: 10.35381/cm.v6i10.259

Martínez, L. (2020). Importancia del aprendizaje significativo y las estrategias pedagógicas en los estudiantes de enfermería. Glosa Revista de Divulgación / Universidad Del Centro de México / Coordinación de Investigación Importancia, 8(18), 2448-766X.

Moncini, R.; Pirela, . (2021). Virtual teaching strategies used with higher education students for meaningful learning. Revista Disciplinaria En Ciencias Económicas y Sociales, 3(1), 1–28. Retrieved from https://doi.org/10.47666/summa.3.1.13

Moreira, H.; Bravo, R. (2022). Estrategias didácticas creativas que inciden en el aprendizaje significativo en ambientes virtuales de Lengua y Literatura. Rev. Innova Educ., 4(4), 167–177.

Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8642372

Moreira, M. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de. Ciencias de La Educación, 11 En Memoria Académica., 11(12).

Retrieved from http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8290/pr.8290.pdf.

Muñoz, S. (2023). Dinámica de grupos: una estrategia para el aprendizaje significativo en la universidad. Human Review, 2–8. Retrieved from

https://www.journals.eagora.org/revHUMAN/article/view/4656/2977

Parra, P.; Mejía, E. (2022). El impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI. Rev. Cubana Edu. Superior. La Habana, 4(3). Retrieved from Artículo original%0AEl impacto del aprendizaje significativo en la educación del siglo XXI

Penagos, D. (2017). Estrategias de enseñanza-aprendizaje para la formación de estudiantes de enfermería. Ensayo argumentativo (Universidad Militar Nueva Granada). Universidad Militar Nueva Granada. Retrieved from chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/1 0654/17060/1/PenagosAldanaDianaPaola2017.pdf

Quiroz, A.; Tubay, F. (2021). Las TIC´s como teoría y herramienta transversal en la educación. Perspectivas y realidades. Polo En Conocimiento, 6(1), 156–186. Retrieved from https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2130/4242

Rodríguez, E.; Alarcón, P. (2020). Estrategias didácticas para efectivizar procesos de enseñanza en la educación superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 1–

24. Retrieved from https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/ 2233/2286

Vallejo, P.; Zambrano G.; Vallejo, P.; Bravo, G. (2019). Estructuras mentales en la construcción de aprendizaje significativo. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, V(8), 228–241. doi: 10.35381/cm.v5i8.257.

Downloads

Published

2025-08-06

How to Cite

1.
Castaño Saltos CI, Aranda Carnosa S. Didactic strategies for meaningful learning in the Nursing Program: a systematic review. Nursing Depths Series [Internet]. 2025 Aug. 6 [cited 2025 Sep. 5];4:373. Available from: https://nds.ageditor.ar/index.php/nds/article/view/373